هتل هوشمند چیست و چگونه کار می کند؟

یکی از مهم‌ترین گرایش‌های تکنولوژی در سال‌های اخیر بوجود آمدن هتل‌های هوشمند بوده است، که این فناوری هم برای هتلداران و هم برای مهمانان مفید واقع شده است. همچنین با هوشمند سازی هتل‌ها نتایج مالی به طور چشمگیری افزایش یافت و تجربه بهتری را برای مهمانان به همراه داشته است.

هتل هوشمند

اگر بخواهیم تعریفی از این فناوری داشته باشیم، می‌توان گفت: هتل هوشمند هتلی‌ست که ارتباط بین دستگاه‌ها از طریق اینترنت فراهم خواهد شد، و هر دستگاه هوشمند موجود در هتل قادر به ارتباط و تعامل با دیگریست. در این نوع سطح از هوشمند سازی هتل تمامی تجهیزات داده‌هایی را ارسال و دریافت می‌نمایند.

قابلیت ارتباط این دستگاه ها با یکدیگر به مهمانان این امکان را می‌دهد که از طریق تلفن همراه، تبلت و … چندین دستگاه را براحتی کنترل کنند. علاوه بر این ، دستگاهها اغلب قادر به پیدا کردن و استفاده از اطلاعات اینترنت هستند ، که به آنها امکان می دهد به درخواستهای کاربران هوشمندانه پاسخ دهند.

چرا هر هتلی باید به هتلی هوشمند تبدیل شود؟

امروزه اکثر هتلداران به دنبال ارتقاء هتل و استفاده از انواع سیستم‌های هتل هوشمند می‌باشند. در نتیجه باید تمامی مدیران هتل‌ها برای بودن در سطح رقابت جذب مشتری، الویت خود را برای تبدیل شدن به یک هتل هوشمند قرار دهند. تا بتوانند با بهبود بخشیدن تجربه مهمانان از هتل، به کسب درآمد و رقابت با رقبا بپردازند.

با هوشمند سازی هتل، مهمانان می‌توانند قسمت‌های مختلف یک هتل را همچون سیستم روشنایی، سیستم گرمایشی و سرمایشی، سیستم تهویه هوا، قفل الکترونیکی درب و … را تنها با تلفن همراه خود کنترل نمایند. تکنولوژی‌های پیشرفته استفاده شده در هتل هوشمند علاوه بر رضایت مشتری، از اتلاف انرژی و هزینه‌های اضافی جلوگیری خواهد نمود.

هوشمند سازی هتل

4 راه برای تبدیل هتل به هتل هوشمند

1. سیستم هوشمند را به اتاق‌های هتل دعوت کنید

به منظور ایجاد یک هتل هوشمند مناسب، استفاده از فناوری اینترنت اشیا یا یک سیستم کنترل مرکزی هوشمند برای کنترل اتوماتیک اتاق هتل فراهم نمایید. این بدان معنا می‌باشد که اجازه دهید، تجهیزات و امکانات متنوع اتاق هتل مانند گرمایش ، روشنایی و تهویه مطبوع ، از یک نقطه کنترل واحد کنترل شود، و در صورت بوجود آمدن تغییرات در شراطی واکنش نشان دهند.

به عنوان مثال پس از تنظیم نمودن دمای مطبوع و مورد پسند برای مهمانان در صورتی که دما از حد انتخاب شده تغییر کند، به طور خودکار سیستم روشن و دما را تنظیم نماید. یا حتی می‌توان میزان نور موجود در اتاق را به نحوی تنطیم نمود که با توجه به روشنایی که از بیرون تامین می‌شود، قدرت نور به طور خودکار تنظیم شود.

2. قفل هوشمند هتلی، تجربه‌ای متفاوت از امنیت در هتل‌ها

در سیستم هتلداری هوشمند دیگر نیازی به مراجعه به قسمت پذیرش نخواهد بود، هنگام رزرو هتل کدی به تلفن همراه مسافر ارسال خواهد شد، و مسافر می‌تواند هنگام رسیدن به هتل و ورود کد بر روی قفل هوشمند درب اتاق، بدون نیاز به کلید، به اتاق دسترسی داشته باشد.

قفل هوشمند در هتل هوشمند

با توجه به تعامل و ارتباط تجهیزات اتاق یک هتل، با استفاده از قفل هوشمند هتلی سیستم کنترل مرکزی متوجه حضور یا عدم حضور مهمانان داخل اتاق خواهد شد و دیگر سیستم‌های موجود در اتاق را تنظیم خواهد کرد. بطور مثال با خروج مسافر از اتاق، تمامی سیستم‌های گرمایشی یا سرمایشی و روشنایی خاموش خواهد شد، در نتیجه از هدر رفتن انرژی جلوگیری خواهد شد.

3. هاب‌های هوشمند، تنوع در سیستم هتلداری هوشمند

مسیر دیگری که می‌توان در راه رسیدن به یک هتل هوشمند ایده‌آل طی نمود، استفاده از هاب‌های هوشمند می‌باشد. با استفاده از این فناوری مسافران براحتی با تلفن هوشمند خود یا تبلتی که از هتل دریافت می‌نمایند، اقدام به رزرو میز در رستوران هتل نمایند. یا حتی با استفاده از سیستم صوتی بلیط یک رویداد را رزرو نمایند یا در باشگاه هتل ثبت نام نمایند.

4. نظارت از راه دور بر عملکرد دستگاه

در نهایت مزیت استفاده از هتل هوشمند، توانایی نطارت و کنترل بر روی عملکرد دستگاه‌های هوشمند و جلوگیری از بوجود آمدن خسارت و نقض می‌باشد. نتیجه این امر صرفه جویی در هزینه های تعمیرات پرهزینه تر و اتاق های کمتری است که برای مدت زمان قابل توجهی از آنها استفاده نمی شود.

امکانات هتل هوشمند

برای هوشمند ساختن یک هتل می‌توان تمامی وسایل را به فناوری هوشمند مجهز نمود، اما در حال حاضر استفاده از فناوری در بخشی از وسایل هتل رونق یافته است. در ادامه با امکانات هتل هوشمند بیشتر آشنا خواهیم شد.

  • تعریف انواع متنوع سناریو برای کنترل روشنایی، تهویه هوا، پرده‌ها و …
  • ارتباط آنلاین مهمانان با پذیرش و کارکنان هتل برای دریافت خدمات
  • توانایی گرفتن گزارش از میزان مصرف انرژی در قسمت‌های مختل یک هتل
  • کنترل ورود و خروج مهمانان به داخل اتاق‌ها
  • مجهز به انواع سیستم‌های هشدار در هنگام حریق یا در زمان خطر
  • کنترل امکانات هتل هوشمند از طریق سیستم‌های مرکزی
  • استفاده از بهترین سیستم‌های امنیتی هوشمند برای حفاظت از مال و جان مهمانان
  • و …

              بنابراین برای تبدیل شدن به یک هتل هوشمند استفاده از این تجهیزات و نظارت بر آن‌ها خواهد بود. هتل‌های هوشمند در صورت بوجود آمدن مشکل در عملکرد دستگاه‌ها یا ورود بدون اجازه به داخل اتاق‌ها را به اطلاع کارکنان خواهد رساند. در واقع مفهوم هتل هوشمند به این دلیل پدید آمده است که مزایایی را برای صاحبان هتل و مهمانان فراهم نماید و به طور خاص در هزینه‌های هتل و تعمیر و نگهداری وسایل صرفه جویی نماید.

              نظرات 0 + ارسال نظر
              برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
              ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد